Atlanterhavet 2006.
Tirsdag den 16. maj
2006 kl. 1900.
Vi var virkelig ved at være på spanden. Vores
selvstyrer havde ikke kunnet klare de to regnskyld vi havde haft. De
havde også indeholdt 150 mm regn. Vores jolle var tvunget noget i knæ,
da den blev halvt fyldt med regnvand. Vi fandt frem til en specialist på
området, Tropicom Marine, der kunne få en ny sendt fra USA på halvanden
dag.
Om lørdagen, som vi skulle sejle af søndag aften,
hentede vi selvstyreren, og sejlede til Virgin Gorda (British Virgin
Island), hvor vi gik tur ved The Bath. Vi overnattede ved en
morringbøje, og ville afgå til Salt Island dagen efter.
Vi startede dagen (søndag) med alverdens gøremål
for at få gjort båden klar til atlanterhavskrydset. Kl. 12 skulle vi
sejle til Salt Island, hvor vi skulle dykke på et meget kendt skibsvrag
der hedder The Rhone. Vi havde lavet en aftale med et dykkerselskab, der
ville hente os på Salt Island. Kl 12 drejede vi nøglen for at starte
motoren, og intet skete! Intet ud over, at en sikring på 160 amp gik. Vi
heksede og biksede og fandt efterhånden ud af, at det måtte være en
”pludselig” opstået fejl på startmotoren. Vi skilte den ad, men kunne
ikke finde fejlen. Til sidst havde vi ikke flere af de store og hvad vi
senere måtte erfare, også meget dyre sikringer. Vi aflyste vores aftale
med dykkerfirmaet via VHF radioen, og lettede anker. Det var vores plan
at sejle til Red Hook Bay på St. Thomas for at få løst vores
starterproblem. Det blev en laaaaaang nat for sejl. Stik mod sædvanen,
udeblev passatvinden denne nat og vi sejlede sølle få knob, ja vi var
endda ned og sejle en halv knob baglæns på grund af modstrøm. Kl. 0430
ankom vi til Red Hook og fik kastet krogen i bugten. Pyha, ikke megen
søvn.
Op igen kl. 0700 og så tog vi en taxa til Charlotte
Amalie. Her fandt vi en mand, der kunne reparere starteren. Mekanikeren
mente, efter at have ladet den snurre i en prøvebænk, at den kørte ok.
Men idet vi insisterede på, at den måtte have en fejl, skilte han den
ad, og fandt ud af at der var en kortslutning mellem den elektriske del
af statoren og starterhuset. Han mente, han kunne have den færdig til
dagen efter. Tirsdag kl. 1400 afhentede vi starteren. Han havde
sammensat vores starter med stumper fra en gammel en magen til.
Glade var vi, skyndte os tilbage båden og fik den
monteret. Og den virkede.............. Hu hej vilde dyr, vi fik jollen
på dæk, pakket sammen, hev ankeret op og sejlede ind til fuel docken for
at tanke vand, diesel og benzin til turen. Vi var der kl 1705, for at få
at vide at de skam lukkede kl 1700. Vi tiggede og bad, og dockmasteren
forbarmede sig over os, og tankede os op.
Vi havde, de sidste 14 dage, over kortbølgeradioen,
fra andre både på Atlanten hørt, at der nærmest ingen vind var derude.
Både havde ligget næsten stille i 14 dage og vi var blevet noget
nervøse, for vi ville jo ”nå” vores koner på Azorerne og allerhelst
ville vi gerne være der lidt før, så vi kunne gøre skibet og os selv,
klar til at modtage dem. Vi havde derfor indkøbt endnu flere dunke til
diesel, således at vi nu havde 13 dunke stående på sidedækket. Godt at
have lidt flytbar ballast på båden. Vi havde nu så meget diesel, at vi
kunne sejle halvdelen af vejen til Azorerne for motor, hvis det skulle
være.
Efter at været tanket helt op, sejlede vi af sted.
Dog for kort efter at lade båden drive lidt rundt, mens vi lige var nede
og skrubbe skruen helt ren. Det havde vi lige glemt i skyndingen. Men
så, kl 1900 sejlede vi væk fra den gamle danske ø St. Thomas, ud forbi
Little Tobago og Great Tobago og ud på det store Atlanterhav.
Vores tur var startet. Forsinket ca. halvandet døgn
jf. vores oprindelige plan. Vi havde jo den hersens aftale med vores
bedre halvdele på Azorerne den 3. juni. Så en anelse travlt, mente vi
nok, vi havde. Vi sejlede kun med forsejlet sat (genuaen). Det var
rigeligt med vind, ca. 12 m/s. Så vi jog derudaf på en skarp foran for
tværs med en vind, der var i øst. Vi sejlede omkring 23 grader på
kompasset, med omkring 7 knobs fart. Bølgerne var pænt store, 2 til 3
meter, og vi havde, trods sprayhood og windbreakers, røgvand i
cockpittet. Det blev en urolig nat, hvor vi blev smidt lidt rundt, og
hvor vi ikke fik den store hvile.
Dagen starter altid med en solopgang. Så bliver
fiskesnørerne sat ud og så er der tid til at gå en runde på skibet for
at se, om alt er vel efter nattens sejlads og for at kaste alle de døde
flyvefisk overbord. Mogens var sådan lidt en lille smule søsyg. Jeg gav
ham en lille privat kur indeholdene ingefær og C vitamin. Det havde ikke
helt den tilsigtede virkning, for han kastede straks op, i den kop han
drak vand af. Kort efter skulle der en større spand til, som han
heldigvis ramte næsten ”rent”. Han blev hånet en del, men hans gode
humør kunne vi ikke tage fra ham.
Jan, der aldrig bliver søsyg, spiste kold corned
beef på franskbrød, Jeg havde det ikke bedre end, at jeg ikke skulle
have noget af spise og Mogens kastede op. En køn forsamling af
boltværksmatroser. Nå, men vi sejlede faktisk med en udemærket fart og
som dagen, gik vinden mere i øsø, og vi kunne gå direkte på Azorerne. Da
dagen var omme, der ved 19 tiden, og solen gik ned med en sundowner i
hånden (Mogens afstod fra sundowneren), havde vi udsejlet 163 sømil på
et døgn, hvilket vi var meget tilfredse med. Efter et døgn var vores
position 204500 N 630700 W.
Dag 1. Onsdag den
17. maj 2006 kl. 1900.
Dagen starter altid med en solopgang der, jo
længere vi sejler nordpå, bliver tidligere og tidligere. Da solen
samtidig går senere i seng, bliver natten kortere og kortere. Vi
startede med, at solen gik ned kl 1800 og stod op kl 0600, så det går
den rigtige vej.
Vi har sat storsejlet. Dog kun 2. reb. Altså det
mindst mulige storsejl. Vi går 7,5 til 8 knob på en foran for tværs.
Vinden er dog allerede nu gået i sit venlige øsø lige hjørne, så vi går
lige på Azorerne.
Jeg har spist lidt blødt brød med marmelade her i
nat, så det går også den rigtige vej.
Solen er hurtigt på himlen og bager ubønhørligt ned
over os. Vi kan ikke bære solsejl, når vi sejler og skygge findes ingen
steder ombord. Under dæk er alle vinduer lukkede og her er mindst 40
grader og absolut ingen vind. Vi sveder som små grise, når vi er
nødsaget til at være nedenunder. Heldigvis er der en hurtig kur for det,
når vi lader os slæbe efter båden med 7 knob. Havet er fantastisk blåt
og tanken om hajer og 6000 meter vand under os, må vige for komforten.
Midt i middagsheden begynder selvstyreren at glide
i koblingen. Selvstyreren må afmonteres og Jan må stå ved roret, mens
Mogens og jeg skifter kobling på selvstyreren. Efter fornyet montage af
selvstyreren konstaterer vi, at det ikke var der fejlen lå, så af med
den igen. Efter at have skiftet drivremmen, fungerer den igen. Pyha.
Farten begyndte at falde til 8 knob, efter at have
ligget længe på 8,5 og vi prøver at rebe sejlet ud. Først fuldt
storsejl, senere 1. reb, for kun at konstatere, at rorpresset bliver for
stort, og der ingen fartgevinst er ved det. 2. reb i igen og så må vi
bare konstatere, at vi også fik lidt motion i dag.
Dovne hunde kan ingen beskylde os for at være. Vi
trimmer sejl et utal af gange om dagen for at holde hastigheden på det
maksimale. Det skal i hvert fald ikke være vores skyld, hvis vi ikke når
Azorerne til tiden.
Mogens prøver ihærdigt at lave lidt skygge for sit
forbrændte ansigt.
Klokken er henad 1900 og vi har nu sejlet 2 døgn.
Vi har selv på fornemmelsen, at vi har sejlet lidt langsommere end i
første døgn, men vi bliver glædeligt overraskede over at have sejlet 7
sømil mere, end dagen før.
Dagens distance bliver på 170 sømil. Vores
position, efter 48 timers sejlads, er 224500 N og 630700 W.
Vi jubler over det gode resultat, ikke mindst fordi
vi ved, at Atlanten har været ramt af vindstille vejr i mindst 14 dage,
og fordi andre sejlere længere nordpå stadig er plaget af lette vinde.
Har netop snakket med Karsten i Panama over
kortbølgeradioen. Han er en meget erfaren radioamatør og giver
vejrmeldinger til danske sejlere på Atlanten og Stillehavet. Karsten
oplyste, at på Atlanten, er der en lang og kraftig koldfront på vores
bagbord side, der strækker sig i en bue fra Guatamala til et sted
nordøst for Cuba. Karsten kender vores position og siger, at vi bør
kunne se fronten mod vest, hvilket vi også kan. Lavtrykket skal vi holde
os fra, idet der er stormvarsel for dette område. Så vi holder så langt
østpå vi kan, dog med det for øje, at der er ved at samle sig et
kraftigt højtryk øst for os. Hvis vi sejler for langt østpå, risikerer
vi at komme ind i et vindstille område.
Snakker senere med Finn fra skibet Wavetrain, der
ligger ved Grenada, og med Bent fra skibet Arete, der ligger 1100 sømil
fra Azorerne i let vind. Bent beder os ringe til hans kone over vores
satelittelefon, idet han er bange for, at hun ellers bliver nervøs over
deres noget forsinkede ankomst til Azorerne (7 dage). Fantastisk med al
den form for kommunikation.
Dag 2. Torsdag den
18. maj 2006 kl. 1900.
Sidder netop nu og skriver lidt på dagbogen. Mogens
har næsten lige vækket mig, for så jeg kunne komme på vagt fra 0000 til
0300. Jeg har ikke lukket et øje. Jeg tror lige, vi alle skal vende os
til at sove i den larm og de bevægelser, skibet frembringer under sin
flugt over bølgerne.
Mogens, der ellers vejer 105 kg, må ofte finde sig
selv svævende over sin køje i forskibet, når båden flyver ud af en
bølge, for kort efter at lande på den næste bølge med et brag så stort,
at man kan undre sig over at båden stadig er i et stykke.
Loggen står på 7,5 knob, hvilket ikke er godt nok
under disse forhold. Lidt trimmeri med sejlene bringer den op på 8,5
knob. Fint, men absolut ikke mere komfortabelt. Men hvorfor skal de
andre sove, når jeg heller ikke kan.
Månen er netop stået op over horisonten. Den er
halv og ganske gylden, og så kaster den et flot guld skær over vandet.
Et flot syn på en i forvejen, stjernebestøvet sort himmel. Vi havde lige
vænnet os til, at sydkorset altid hang bagved båden og nordstjernen
foran os, når vi sejlede op gennem Caribien. Nu, hvor kursen er lagt om
til 51 grader, lige mod Azorerne, så ligger nordstjernen på vores
bagbord side og sydkorset på styrbord sammen med det store flotte
stjernebillede af skorpionen.
Pludselig rammer et eller andet, en af egerne i
bådens rat, efterfulgt af en flaksen og et vældigt spektakel. En
flyvefisk er landet i cockpittet og laver en masse larm. Den taber dog
hurtigt pusten, og bliver smidt over bord. Føj, den lugtede som hundrede
gamle sildekasser.
Kl. 0300 vækker jeg Jan, der overtager vagten. Rart
at komme i køjen. Jan vækker mig igen kl 0530, så jeg kan se
solopgangen. Den er desværre ikke værd at betragte. Nærmest en gul bold,
der pludselig skyder op af havet og varmer ens ansigt. Hopper i køjen
igen og sover til kl. 0900.
Vinden driller lidt og er svag fra østnordøst, og
vi kan kun holde en hastig på 5 knob med en kurs på 20 grader, i stedet
for de 52 grader, der er kursen mod Azorerne. Jeg går en tur på
fordækket, og smider et par døde flyvefisk overbord.
Henrik går i barndom, og leger med
modelflyvemaskiner.
Jeg opdager, at der kommet en flænge på 5 cm i
forsejlet. En flænge, der skal repareres straks. Jeg klipper et passende
stykke af solsejlet og syr det over hullet. Det bliver syet med
tackelgarn og sadelmagerhandske. Det er og bliver dog en lappeløsning,
den skal laves ordentligt på Azorerne.
Pludselig formørkes himlen, og det begynder og
regne. Mogens står ude i regnen og nyder det kølige ferskvand. Næsten
aldrig regn uden blæst og inden vi har set os om, har vi rebet både
stor- og forsejl og rebet ud igen. Godt, at besætningen får lidt fysisk
motion, så det ikke kun bliver til åndelig motion.
Kl. 1900 kan vi konstatere, at vi knap har udsejlet
500 sømil på 3 døgn. 497 blev det til med det sidste døgnmål på 164
sømil. Vi ligger på position 2400 N 5833 W.
Dag 3. Fredag den
19. maj 2006.
Skøn morgen. Båden ligger stødt på en styrbord
halse. Vi går så tæt på vinden vi kan. Sådan en mellemting mellem en
foran for tværs og bidevind. Vi har gået godt hele natten, mellem 6,5 og
7,5 knob. Vi får virkeligt kørt nogle sømil under kølen om natten.
Mens vi står og ser lidt ud over vandet, bemærker
vi at vi har noget tovlignende, hængende efter båden, ca. 1 til 1,5
meter under overfladen. Bekymringen går på, hvorvidt tovet hænger i
skruen eller i roret. Begge dele kan være problematiske. Skruen kan
blive viklet ind i tovværket, hvis vi starter motoren, og tovværket kan
arbejde sig ind mellem ror og skæg og hæmme rorets bevægelighed.
Problemet er at finde ud af, hvor galt det står til. Mogens foreslår, vi
stikker hånden ned under vandet og tager et billede af problemet.
Glimragende løsning, så med 7,5 knob, tager vi et billede af problemet.
Billede af problemet, fotograferet fra
badeplatformen med armen nede i vandet ved 7,5 knob. Fantastisk farve og
klarhed i vandet.
Tovet, eller hvad det er, sidder på skruen og er
viklet ind i roret. Det forklarer, hvorfor roret går lidt trægt. Der er
ingen vej uden om. Jeg må ned og skære tovet frit. Vi ruller genuaen
ind, og piner båden på højden med 2 reb i storsejlet, så vi næsten går i
stå. Jeg springer i vandet, bevæbnet med en kniv. Den får jeg nu ikke
brug for. Tovet, der viser sig at være resterne fra et trawl, sidder
løst på skruen og kan hales ud af spalten mellem ror og skæg. Vandet er
fantastisk blåt og solen kaster sine lange stråler ned i vandet. Det
virker uendeligt dybt, når man ligger og ser ned mod bunden (der er 5000
meter under mig) og for en stund svømmer jeg rundt og dykker lidt i
dette blå rum, der virker så uendeligt. Jeg bliver så betaget, at jeg
helt glemmer, at der findes hajer herude, og at vi tidligere på turen
sejlede ind i en.
Pludselig lyder knarren på fiskehjulet, Jan og
Mogens er med en atlets behændighed ude på badeplatformen, hvor de
kæmper med en fightervillig Wahoo. Det bliver dagens højdepunkt. Efter
en god kamp, bliver fisken landet og ender sine dage ved et hårdt slag
med et spilhåndtag.
En meget flot fisk. Ren i kødet, smager ikke det
mindste af fisk og lige til at skære i skiver. Gad vide, hvor meget en
spandfuld skiveskåret wahoo ville koste ved fiskehandleren. Vi skar 12
skiver til 3 måltider og smed resten ud til hajerne.
Om aftenen fik vi stegt wahoo med ris og limesovs.
Jeg behøver vel ikke at fortælle at det smagte himmelsk?
Dagen endte med en flot solnedgang og en god
sundowner. Rom, ananasjuice og helt frisk revet muskatnød.
Al den fisken og badning gjorde vel at vi lå stille
en time, så vores gennemsnit kom kun til at ligge på 147 sømil. Vores
position var kl. 1900 - 2540 N 5637 W.
Dag 4. Lørdag den
20. maj 2006.
Lige efter solopgang, flover vinden fuldstændig. Et
kig på vejrfaxen viser at vi har stukket stævnen ind i højttrykket, og
det er flovt. Ikke fordi vi havde andre muligheder, men vejret er flovt.
Kortet skal drejes en kvart gang til højre og vores position er markeret
med en gul plet.
Okay det er selvfølgeligt lidt kedeligt med
vindstille, især når der står en dønning på 3 meter. Det hele går op og
ned og fra side til side. Men når vi ser på kortet, hvilket vejr de har
lige nord for os og i England for den sags skyld, gale, gale og storm,
og også Danmark må lide under koldt og blæsende regnvejr, så har vi det
ganske godt.
Vi starter motoren og tøffer stille og roligt mod
Azorerne. Vi ved, vi har dielsel med til 11 døgn, så der er ingen panik.
Min datter Freja har fødselsdag i dag, hun bliver 5
år. TILLYKKE TILLYKKE.
Dagen fejres sammen med resten af familien.
Dagen igennem tøffer vi begivenhedsfattigt over det
øjensynligt uendelige blå ocean. Vi bager et franskbrød og spiser det
med en skive kølig ost.
Pludselig er der bid igen, en lille guldmarkrel på
ca 70 cm er bidt på. Den ser lækker ud, men vi har jo stadig vores wahoo
i køleskabet og guldmakrellen kunne godt være lidt større, så den bliver
sat ud igen.
Dagens tøfferesultat blev 129 sømil, og vi befandt
os kl. 1900 på position 2717 N 5508 W.
5. dag. Søndag den
21. maj 2006.
Dagens resultat blev 138 sømil, og kl 1900 befandt
vi os på position 2833N 5301W.
Der sker ikke altid så meget ombord, for vi finder
ind i en daglig trummerum med madlavning, badning hver dag med sæbe,
div. småreparationer, vejrkort, snak med andre både og ikke mindst min
daglige aftensamtale med Pia. Det er dejligt at høre nyt hjemmefra, men
også lidt underligt, at jeg ikke liiige kan ordne ditten og datten. Det
lyder nu til, at alt går godt på hjemmefronten.
6. dag. Mandag den
22. maj 2006.
Natten igennem havde vinden drillet. Svag fra
skiftende retninger, så motoren har været til og fra en del. Jeg havde
været vågen natten igennem og set filmen ”Master and Comander” fra
cockpittet. Spændende at se en film om livet på de 7 have, mens man selv
ruller i søerne. Den detalje, er der ingen biografer der kan efterligne,
nej sikke en simulator, der skulle til…..
Straks, da solen brød igennem, satte jeg
fiskestangens røde plastikblæksprutte i vandet. Mindre end 5 min senere,
havde en fin lille tun bidt på. Også den måtte lade livet for
spilhåndtagets tunge slag. Få min senere havde den mistet 4 gange 3 cm
tykke skiver af sin midte. Ejendommeligt, hvor blodfyldt tunfisken er og
mærkeligt at mærke, at fisken er varmblodet. Jeg ved ikke, hvilken
temperatur den har, men det føles som om den er 37 grader.
4 gode bøffer. Lige til stegepanden.
Det var også dagen, hvor vinden drejede over i syd,
hvorved vi straks benyttede lejligheden til at sætte spileren. Med alle
250 kvardratmeter sejl sat på en agten for tværs, strøg vi afsted med
8,5 knob. Dette gik godt i flere timer, indtil vinden tog til, og
spileren pludselig flængede fra bund til top. Ærgerligt, men den var
heller ikke helt ny længere.
mens alt endnu gik som planlagt.............
7. dag. Tirsdag den
23. maj 2006.
Efter at have gået lidt halvsløjt om aftenen, sådan
4,5 til 5 knob, som i øvrigt passede rigtigt til højtrykket og
vejrudsigten, tog pludselig pokker ved vinden. Fra midnat blæste det en
10 til 12 sekundmeter fra sydøst. Vi løb ca. 7,5 knob natten igennem i
en meget behagelig rytme. Fra morgenstunden steg hastigheden til ca. 8,5
og til tider 9 knob.
Båden gik utrolig stødt og jeg bagte et lækkert
franskbrød til morgenmad. Jan bagte et rugbrød og Mogens knækkede en
kokosnød og bagte en drømmekage fra Brovst. Det var rigtig store
bagedag. Kagen skulle bruges til vor midtvejsfest, hvor vi vil fejre
øjeblikket, hvor vi pludselig kommer tættere på Azorerne end på
Caribien. Vi havde 2242 sømil at sejle, da vi forlod Caribien og har nu
kun 1121 sømil tilbage og det efter 7 døgn og 6 timer.
8. Dag. Onsdag den
24. maj 2006. (kun 7 måneder til
JUL).
Vejret var noget blæsende og hen ad morgenstunden,
måtte vi begynde at håndstyre, da selvstyreren ikke længere kunne følge
med.
Kl. 0400 nåede vi midtvejspunktet, nemlig halvdelen
af de 2242 sømil. Nu var vi 1121 sømil fra Caribien og det samme fra
Azorerne. Vi fejrede det med den hjemmelavede drømmekage fra Brovst og 2
liter cola.
Dagens distance blev så meget som 200 sømil. Vores
position kl 1900 var 3200N 3721W
9. Dag. Torsdag den
25. maj 2006.
Vi har hujet af sted på en halvvind fra ssw i 20
til 25 knob. Kurs stik vest. Både Herb og Karsten anbefaler, at vi i to
dage lader være med at sejle mod nord, da der er stormvejr nord for os.
Så vi har taget to reb i storsejlet og rullet
genuaen halvt ind og gør os det så komfortabelt som muligt. Vi ruller en
del i 3 meter høje bølger og løber omkring 8 knob.
Jeg har bagt chokoladekage og vi hygger os med
film, bøger og sover lidt til middag, mens båden kører derudaf for
selvstyrer.
En del af tiden går med at hente vejrkort ned på
computeren, analysere dem og snakke med Karsten, der er vores erfarne
vejranalytiker.
Den gule plet er vores position og vi er på vej mod
Azorerne, der er markeret som et par sorte pletter lige vest for det
store H over tallet 590.
10. Dag. Fredag d.
26. maj 2006 - Dagen, hvor alt går skævt!
Vi suser af sted over bølgerne. Ved middagstid
bliver vi ramt af en frontpassage, der får vinden til at øge til 45 – 50
knob
og lidt mere i pustene. Vi får kraftig regn, der næsten slår bølgerne
ned. Forsejlet er rullet helt væk og vi har 2 reb i storsejlet.
Vi sejler mellem 8 og 9 knob på en halvvind. Selvstyreren klarer stadig
jobbet og vi tre kyllinger sidder i kahytten og luner os.
Radaren er tændt og klarer udkigget.
Men bølgerne bliver snart så store, at 2 bølger
ruller hen over båden fra siden. Når vi ser ud af vinduer og skylights,
er der
vand overalt. Vi får en masse vand ind i kahytten, gennem en ikke særlig
tæt nedgangsluge. Vi tørrer op med en del håndklæder
og ændrer kursen, så vi sejler mere med vind og sø. Jeg må i cockpittet
og kontrollere, at det hele går rigtigt for sig og da
selvstyreren giver op over for den urolige sø, må jeg håndstyre. Den
kraftige vind varer kun et par timer, men får alligevel søen
til at rejse sig til 5-6 meter høje bølger. Vinden aftager først til
omkring 30 knob, for derefter at løje yderligere. Vi sætter noget
mere sejl og holder stadig en god fart. Den voldsomme sø er dog noget
langsommere til at lægge sig end vinden, og vi bliver
kastet hid og did. Da jeg prøver at sætte selvstyreren til for at få en
kort pause, bliver vi løftet op af en bølge og surfer pludselig
nedad med 14 knob. Selvstyreren klarer ikke at styre under dette og
falder for meget af og det er lige før at båden bommer.
Jeg griber rattet i en hurtig bevægelse og drejer uden at slå
selvstyreren fra, hvilker brækker 3 plastikhjul af inde i selvstyreren.
Tusind ulykker. Jeg afmonterer selvstyreren, mens Mogens og Jan tager
over ved rattet og begynder at skille den af. Det viser
sig, at der foruden problemet med de defekte hjul, også er revet en
komponent af på en printplade. En lille komponent på et par
millimeter er blevet spist af en drivrem. Komponenten har 3 små ben, der
er knækket af en tiendedel fra komponenten. Resten
sidder på printpladen. Jeg gør et forsøg på at lodde den fast, men i den
høje konfuse sø, er det langtfra nemt. Jeg lodder under
en lup, og efter forsøget, kan jeg ikke, selv under luppen, konstatere
om den er loddet eller ej. Det er utroligt småt. Men efter
at have samlet selvstyreren, viser det sig mirakuløst, at den atter
virker.
Glæden over, at vi ikke skal håndstyre, bliver dog
lidt forstyrret af, at aftensmaden havner på dørken.
Vi opdager, at skødebarmen på forsejlet, har fået
en alvorlig revne. Vi håber, den holder til Azorerne, hvor en sejlmager
må se på sagen.
Vinden løjer yderligere, og vi må suplere med lidt
motorkraft. Men efter en time, taber motoren kraft og går senere i stå.
Mogens og jeg roder med motoren og finder frem til et tilstoppet
brændstoffilter. Filteret, der er kombineret med et
vandudskilderfilter, bliver skiftet, og med megen påpasselighed, bliver
filteret fyldt op med ren diesel i køkkenets halvlitermål.
En utrolig besværlig affære i en konfus sø med 4-5 meter høje bølger. Vi
gør vores yderste for ikke at spilde, mens vi ruller
voldsomt fra side til side. Vi får liv i motoren igen, men det holder
kun kort, førend den igen sætter ud. Dieslen i vandudskilderen
er helt mudderfarvet, og efter et par filterskift, har vi ikke flere
filtre. Problemet er øjensynligt, at slam i dielseltanken bliver
hvirvlet op i den voldsomme søgang og tilstopper filtrene. Vi gør et par
forsøg på at rense filtrene med en opvaskebørste i
en bakke med benzin, hvilket virker, men er utroligt møjsommeligt i
søgangen. Det løser imidlertid kun problemet kortvarigt,
og vi bliver enige om at lade motoren suge diesel fra en dunk istedet
for fra tanken. Der bliver monteret en dunk i Jans kahyt,
hvilket løser problemet, men samtidig gør, at han ikke kan være der for
larm og varme fra motoren. Vi er ved at være slidt
helt ned af at arbejde i den søgang, så det bliver løsningen pt.
11. Dag. Lørdag d.
27. maj 2006.
Efter at have sovet ud – sådan ca., rullende fra
side til side, bliver dagen idag helt anderledes opløftende end dagen i
går.
Dagens store højdepunkt................... Vi
sidder i cockpittet og snakker lidt om løst og fast. Der er efterhånden
svag vind,
høj sol og sommer......pludselig, lodret ud af vandet, springer en
fuldvoksen kaskelothval. På toppen af sin himmelstræben,
krænger den over og lander på siden, og lander med et fantastisk plask.
Det kan være svært at forestille sig, men når man
har i tankerne, at hvalen er 20 meter lang og vejer op til 30 tons, har
man en fornemmelse af, hvilken kraftpræstation der skal til,
og hvilket hul, der giver i Atlanten, når den lander igen.
Kort efter, kom der 5 andre kaskelothvaler til. De
kom mere stilfærdigt til overfladen, nærmest ligesom ubåde, der bryder
havoverfladen. Vi rullede genuaen ind og sejlede alene for storsejlet,
helt tæt på dem. Til sidst var vi mindre end en bådslængde
fra dem og kunne mærke, hvordan modet sank.
Man føler sig noget lille i forhold til en hval,
der er noget større end ens egen båd. Ikke alene størelsen er
imponerende, men at
lytte til deres enorme åndedræt, når de blæser luft ud og sender vand op
som en gejser.
En halv kaskelothval. Stykket fra rygfinnen til
halen er under vandet. Når de dykker, svinger de halen ud af vandet –
åhh, hvilket er et fantastisk syn. En kraft demonstration af de helt
store.
Jeg vedlægger lige et par halebilleder.
12. – 14. Dag.
Søndag d. 28. – Tirsdag d. 30. maj 2006.
Vi er ved at stikke næsen ind i noget, der ligner
et Azor højtryk og vi bliver nødt til at supplere den svage vind med
lidt
motorkraft. Ærgerligt. Vi havde stukket næsen lidt op efter en overfarts
tid på 13 dage, eller måske lige under 13 dage.
Men de næste dage tøffer vi kun 120 sømil pr. dag. Nogle gange lidt
mindre, når vi vælger at sejle rundt efter delfiner og hvaler.
Så 14 dage er mere sandsynligt. Heller ikke
dårligt, og vi har kun sejlet 52 sømil for langt, i forhold til de 2242
sømil, vi
skulle sejle fra St. Thomas, hvilket også er rigtigt godt. Vi nyder de
sidste dage. Vi bader i Atlanten, slikker solskin, læser
bøger og holder udkig efter delfiner og hvaler.
På overfladen så vi ofte denne sælsomme goble, der
kaldes en Portugisisk Orlovsmand. Goblen, der er ca. 10 cm lang, har
et oppusteligt sejl på ryggen, der er udformet sådan, at den kan sejle i
en ret pæn vinkel op mod vinden. Alle gobler af denne
type sejler samme vej og er der mange i et område, ser det ud som om de
sejler om kap, som i en rigtig kapsejlads, dog i andet
målestoksforhold. De er meget flotte, men særdelses aggressive i deres
giftige tentakler. Det siges, at man kan dø af at røre dem.
På 14. dagen får vi endelig Azorerne i sigte. 42
sømil ude ser vi Faial, som den første ø. Vi skal i havn i Horta, hvor
alle de
andre langturssejlere ligger. Efterhånden som vi nærmer os, ser vi denne
meget grønne og frodige ø. Hvor er det dejligt at
ankomme på en solbeskinnet dag som denne.
En meget glad besætning. 1. del af
atlantkrydsningen er vel overstået. Forude venter en uge med selskab af
vores bedre
halvdele (uden børn), hvilket vi har glædet os rigtigt meget til.
Dog skal vi først lige en tur hen på Cafe’ Sport og
ha’ en enkelt eller to og så selvfølgelig snakke med alle de andre
sejlere
(bl.a. flere, som vi har snakket med undervejs) om deres og vores
oplevelser og strabadser på turen over Atlanten.
Vi har lagt til som båd nr. 3 udenpå en tysk og en
fransk båd. Dvs. for at komme i land, skal man gå hen over de andre
bådes stævn.
Vi skal nok lade være med at trampe, selvom vi
garanteret kommer sent hjem i nat!
Så i morgen, skal der klareres ind, båden skal
gøres ren, der skal vaskes tøj, ryddes op, sejl afleveres til
sejlmageren, se de andres både,
nok besøge Cafe’ Sport igen o.s.v.
Og endelig oprinder søndagen, hvor min Pia
ankommer.
En stor Atlanterhav’s hilsen fra Henrik
P.S. Så er vores koner taget hjem igen. Ugen
forsvandt som dug for solen.
Heldigvis er der ”kun” 3 uger, til vi ser dem igen
i Skagen ca. d. 1. juli.
Pia fyldte rundt torsdag d. 8. juni og det blev
rigtigt fejret med en del sejlende gæster, mange Dannebrogsflag,
fødselsdagssange på flere sprog,
mange fødselsdags sms’er, ikke mindst gaver og masser af god mad,
surprise fødselsdagskage, vin og portugisisk champagne. Natten blev
tilbragt
på et supergodt hotel med spa, hvor hotellet spenderede importeret
champagne på os. |